علمی-اجتماعی
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:52 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
حالا که در فصل گوجه سبز هستیم در هنگام خوردن آن چون هنوز نارس است و هسته ی سفتی ندارد ، از خوردن هسته ی سفید گوجه سبز بایستی خود داری کرد زیرا باعث بیماری و زردی و بی حالی می شود.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:51 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
به مقدار 16 نخود طلای 24 عیار یک مثقال طلای شرعی گفته می شود.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:47 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
هر قیراط برابر با 200 سوت است.یعنی یک پنجم سوت یک گرمی. هر 5 قیراط برابر با 1 گرم است.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:46 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
هر مثقال برابر 4 گرم و 608 سوت است یعنی 608/4 گرم.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:43 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
«سوت» کوچکترین یکای اندازه گیری جرم در قدیم و برابر با ۱میلی‌گرم است. «قیراط» معادل ۲۰۰ سوت و برابر با ۲۰۰ میلی‌گرم است. هر پنج قيراط معادل يک گرم می باشد. «سیر» معادل ۳۷۵ قیراط و برابر با ۷۵ گرم است. یک "چطور" نیز گفته می شود. «من تبریز» یا فقط «من»، معادل ۴۰ سیر و برابر با ۳ کیلوگرم است. «چارک» معادل یک‌چهارم من تبریز و برابر با ۷۵۰ گرم است. «من سنگ شاه اصفهان» معادل دو من تبریز و برابر با ۶ کیلوگرم است. «من ری» یا فقط «ری»، معادل چهار من تبریز و برابر با ۱۲ کیلوگرم است. «من بلداجی» معادل شش من تبریز و برابر با ۱۸ کیلوگرم است. «من لرستان» معادل ده‌سوم من تبریز و برابر با ۱۰ کیلوگرم است. «خروار» معادل ۱۰۰ من تبریز و برابر با ۳۰۰ کیلوگرم است. «نخود» معادل ۱۹۲ سوت و برابر با ۱۹۲ میلی‌گرم است. «لپه» معادل یک‌دوم نخود و برابر با ۹۶ میلی‌گرم است. «جو» معادل یک‌سوم نخود و برابر با ۶۴ میلی‌گرم است. «گندم» معادل یک‌چهارم نخود و برابر با ۴۸ میلی‌گرم است. «ماش» معادل یک‌هشتم نخود و برابر با ۲۴ میلی‌گرم است. «ارزن» معادل یک‌سی‌ودوم نخود و برابر با ۶ میلی‌گرم است. «مثقال شرعی» معادل هجده نخود و برابر با ۳۴۵۶ میلی‌گرم است. «مثقال صیرفی» معادل چهارسوم مثقال شرعی و برابر با ۴۶۰۸ میلی‌گرم است. « مثقال معمولی» معادل یک‌شانزدهم سیر و برابر با ۴۶۸۷٫۵ میلی‌گرم است. «درهم» معادل ۰٫۷ مثقال شرعی و برابر با ۲۴۱۹٫۲ میلی‌گرم است. «صاع» معادل ۸۱۹ مثقال شرعی و برابر با ۲۸۳۰٫۴۶۴ گرم است. «مد» معادل یک‌چهارم صاع و برابر با ۷۰۷،۶۱۶ گرم است.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:42 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
هر گرم طلا 1000 میلی گرم و هر میلی گرم یک سوت است. سوت» کوچکترین یکای اندازه گیری جرم در قدیم و برابر با ۱میلی‌گرم است. هر گرم 1000 سوت است.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:41 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
دولتها این همه بشکه ها را از کجا می آرند و کجاها میذارن ؟
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:40 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
پس وقتی می گویند ده میلیون بشکه نفت در روز می فروشند منظور ریختن نقت در بشکه ها نیست . بلکه منظور واحد اندازه گیری نفت است.
سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: 14:33 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
برای اندازه گیری هر چیزی پارامتری وجود دارد . مثلا برای اندازه گیری وزن از گرم و کیلوگرم و برای اندازه گیری از متر و برای اندازه گیری زمین از متر مربع و جریب و یا هکتار و برای اندازه گیری مسافت های طولانی کیلومتر مربع یا اندازه گیری فاصله ی ستارگان از سال نوری و اندازه گیری طلا از سوت و گرم و مثقال و.... برای اندازه گیری نفت نیز واحدی وجود دارد . بشکه واحد اندازه گیری نفت است.هر بشکه نفت ( BOE) ( barrel of oil equivalent) یک یکای انرژی است که بر مبنای مقدار تقریبی انرژی حاصل از سوختن یک بشکه (۱۵۸٫۹۸۷۳ لیتر) نفت خام اندازه‌گیری می‌شود. سرویس درآمد داخلی امریکا یک «معادل بشکه نفت» را برابر با ۵٫۸ × ۱۰۶ BTU تعریف می‌کند. بسته به نوع نفت خام، میزان ل نوری و برای اندازه گیری حجم از سی سی و برای اندازه گیری گرمازایی متفاوت است و مقدار دقیق آن توافقی است. ۵٫۸ × ۱۰۶ BTU برابر با ۶٫۱۱۷۸۶۳۲ × ۱۰۹ ژول، و حدود ۶٫۱ GJ ‏(HHV)، یا ۱٫۷ مگاوات ساعت است.
دو شنبه 30 فروردين 1395برچسب:, :: 21:6 ::  نويسنده : شمیلا سیامکی
حس لامسه شامل حواسی چون درد، فشار، ارتعاش و دماست. این حواس به وسیله دو نوع گیرنده واقع در زیر سطح پوست، تشخیص داده می شوند: انتهاهای عصبی آزاد (بدون پوشش) و انتهاهای عصبی پوشیده به صورت اجسام حسی، انواع مختلف انتهاهای عصبی یا اجسام حسی، حواس ویژه را می گیرند. تعداد گیرنده ها در بدن فرق می کند: برای مثال، نوک انگشتان دست به شدت حساس هستند و گیرنده های زیادی دارند در حالی که ناحیه میانی پشت گیرنده های کمتری دارد.

    درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
    آخرین مطالب
    آرشيو وبلاگ
    پیوندهای روزانه
    پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-اجتماعی و آدرس shamila.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 1412
بازدید هفته : 1596
بازدید ماه : 4398
بازدید کل : 3506030
تعداد مطالب : 14893
تعداد نظرات : 281
تعداد آنلاین : 1

<>